Der er guld i det gode pårørendesamarbejde
”Når man har et godt samarbejde med de pårørende, giver det øget trivsel hos borgeren og familien, og samtidig en øget arbejdsglæde hos medarbejderne og sagsbehandlerne.”
Det fortæller Karina, som er sundhedsfaglig driftsleder på DUOS’ kontor i Århus. For hende er det nære samarbejde og den tætte opfølgning nøgleelementer for at skabe den gode relation, og derfor gør hun meget ud af at inkludere de pårørendes stemmer i det daglige arbejde, blandt andet i rekrutteringsprocessen.
“Vi får ofte de bedste guldkorn fra de pårørende. De har en unik indsigt i borgerens liv og behov, og det er essentielt for os at lytte til deres erfaringer og perspektiver,” forklarer Karina og understreger betydningen af at invitere de pårørende aktivt ind i processen:
“De pårørende har brug for at blive hørt og set. Vi møder familierne, hvor de er, og anerkender også at de er ramt – især i sårbare familier. Ved at anerkende og imødekomme de pårørendes behov, skaber vi en bedre grobund for tillid og samarbejde, hvilket er afgørende for at kunne levere ydelser af høj kvalitet.”
Unikke opstartsmøder gør forskellen
Karina er oprindeligt uddannet social- og sundhedsassistent og har en baggrund som kommunal dagplejer. Hun har desuden været regionsansat i psykiatrien i 11 år, arbejdet med respiratorisk hjemmebehandling og har efterfølgende driftet disse teams, hvor hun har haft ansvaret for det tværgående samarbejde mellem kommuner, regioner, medarbejdere, pårørende og borgerne selv.
Da hun startede som driftsleder i DUOS, blev hun hurtigt begejstret for de faste opstartsmøder mellem borger, familie og DUOS. Møderne foregår typisk i borgerens hjem inden for den første uge efter, at bevillingen er givet.
“Formålet er at lære borgeren og de pårørende at kende: hvad er det præcist, vi skal kigge efter, når vi skal matche familien med den rigtige medarbejder? Det handler både om faglige kvalifikationer og personlig kemi. Hvis det for eksempel er et barn, kan det være vigtigt at vide, hvilke interesser barnet har”, forklarer Karina.
“Når man har mødt familien, så kan man måske bedre mærke, om det er den personlighed, vi søger i rekrutteringen. Vi gør meget ud af at fortælle til opstartsmøderne, at det er familierne, der har medindflydelse. De skal have en følelse af, at vi ikke kommer og overruler noget. Vi kommer tværtimod for at gøre noget for dem og sammen med dem.”
De gode relationer skal være bærende
Men samarbejdet stopper ikke ved opstarten. En tæt og løbende opfølgning er en integreret del af arbejdet både hos Karina og i resten af DUOS. Investeringen i det nære og tillidsfulde samarbejde betaler sig nemlig også på længere sigt.
”Når pårørende føler sig inddraget og værdsat, skaber det en mere konstruktiv dialog og mindre konflikt, hvilket forbedrer trivsel for både borger, familien og medarbejderne. Som driftsleder fungerer jeg som bindeled mellem kommune, borger, pårørende og medarbejder. Jeg kan være med til at oversætte og bygge bro – både til kommunen og den anden vej rundt til familien, fordi vi kommer som den uvildige part.”
”Derfor er det også min rolle at sikre den gode drift og de gode relationer. Det er det, der skal være bærende,” fortæller Karina. Det gælder både til familierne, sagsbehandlerne og medarbejderne.
”Derfor gør vi rigtig meget ud af at følge familierne og opgaverne tæt. For eksempel ringer vi løbende til samtlige medarbejdere og familier for at høre, hvordan det går. Det har jeg ikke prøvet, før jeg kom til DUOS, men jeg kan tydeligt mærke, hvor meget det giver tilbage.”
Løbende opfølgning hele vejen rundt
Den løbende status går også videre til sagsbehandlere i kommunerne. Det kan være, at en opgave skal justeres op eller ned i timeantal, efterhånden som borgerens situation udvikler sig.
”Vi får løbende statusskriv fra vores medarbejdere ift. den udvikling, der sker. Vi har både opgaver, hvor vi sætter op i tid, fordi det viser sig, at der er behov for det for at opnå de mål, der er. Men vi har også opgaver, hvor vi går ned i tid, fordi vi kan se, at støtten har en god effekt, og at det derfor går lidt bedre”, forklarer Karina.
Denne kontinuerlige opfølgning skaber ikke kun tryghed for borgerne og sagsbehandlerne, men også for medarbejderne, hvilket er en vigtig faktor for at sikre et godt arbejdsmiljø og høj arbejdsglæde.
“Som driftsledere er vi nemme at få fat i, fordi vi har vores eget direkte nummer – og hvis ikke vi lige kan fanges, så ringer vi tilbage samme dag eller dagen efter. Denne tilgængelighed skaber en stærk følelse af støtte og sammenhold”.
“DUOS er en familieejet virksomhed med en dyb forståelse for, hvad det vil sige at arbejde tæt med både borgere og deres pårørende. Det stærke samarbejde er simpelthen en del af vores DNA,” fortæller Karina, driftsleder i DUOS.