Ekspertise, empati og dedikation
Det er ifølge DUOS-driftsleder Lone opskriften på at levere høj kvalitet i hjælpen til borgere med komplekse sygdomme – et felt, som kræver mere end faglig viden.
Lones arbejde som driftsleder bringer hende tæt på en række komplekse diagnoser, der kræver mere end blot faglig viden. Hun har ansvaret for borgere med sjældne og alvorlige sygdomme – opgaver, der ofte er en udfordring for kommunerne at løse.
“Tag for eksempel borgere med NCL-diagnoser, en sjælden neurodegenerativ sygdom. Den rammer nervesystemet og medfører tab af syn, tale og motorik. Der er kun omkring 30 danskere med NCL, men vi i DUOS har stor erfaring og viden om sygdommen,” forklarer Lone.
“Vi kan hurtigt sammensætte et specialiseret team til hver NCL-borger, så kommunerne slipper for denne tungtvejende opgave.”
Den rigtige løsning til hver enkelt borger
Lone er oprindeligt uddannet social- og sundhedsassistent og har siden taget en akademiuddannelse i sundhedspraksis med fokus på instrukser, kvalitet, standarder og formidling. Før hun kom til DUOS for 7 år siden, har hun arbejdet inden for både det somatiske og det psykiatriske område og har derigennem stor erfaring med alvorlige og særlige diagnoser.
Netop de svære opgaver, som falder uden for de normale kasser, giver Lone blod på tanden. For det handler om mennesker, og derfor gør hun alt for at finde den rigtige løsning til hver enkelt borger.
”Vi giver ikke op, selvom tingene bøvler. Vi bliver ved og tror på, at der er en løsning. For borgerne betyder det, at jeg tør være til stede, også der hvor det er svært for dem. At jeg er tilgængelig, lytter og gør alt i min magt for at hjælpe dem.”
Passionerede og kompetente medarbejdere
Selvom Lone er passioneret, kan hun ikke klare opgaven alene. Hun er dybt afhængig af de dygtige medarbejdere, som dagligt er hos borgerne og yder den livsnødvendige hjælp.
”Jeg tror, at jeg har nogle af Danmarks allerbedste medarbejdere. Deres passion, dedikation og evne til at tilpasse sig de progredierende sygdomsforløb gør dem i stand til at levere en pleje, der ikke kun er fagligt kompetent, men også menneskeligt nærværende. De er ganske enkelt fantastiske!”
For borgerne og deres pårørende er det afgørende, at medarbejderne er omstillingsparate, klar til at lære nyt og trives med, at der aldrig er to dage, der er ens.
”Vores dedikerede medarbejdere kan noget helt særligt. Det er inspirerende at opleve, hvordan en dement borger uden sprog lyser op, når en medarbejder taler med ham. Eller hvordan en anden medarbejder arbejder utrætteligt at få en dreng til at smile. De ser mennesket i stedet for sygdommen.”
Stræber efter den bedste praksis
Som driftsleder holder Lone mange møder med borgere, deres familier, sagsbehandlere og ikke mindst specialister inden for de særlige diagnoser. Især VISO (den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation) hjælper DUOS med løbende at evaluere og forbedre indsatsen på komplekse opgaver.
”Vi sætter en ære i hele tiden at stræbe efter den bedste praksis. Vi kan altid blive bedre, og vores mål er at levere høj kvalitet til borgerne ved at kombinere ekspertise med empati, så vi hver dag gør en positiv forskel i borgernes liv.”
Lone fungerer også som bindeled mellem kommune, borger og medarbejdere, og det kræver en balanceret og professionel tilgang, hvor hun hele tiden er opmærksom på sin egen rolle i forhold til kommunen:
”Jeg er meget bevidst om min rådgivende funktion, men jeg har ikke myndigheden – den ligger i kommunen. Til gengæld kan jeg byde ind med min erfaring og ekspertise, og jeg oplever, at vi har stor respekt for hinanden og tillid til, at vi hver især gør det bedste, vi kan, for at få det fælles projekt omkring hjælpen til borgerne til at lykkes.”
”Jeg har nogle af Danmarks allerbedste medarbejdere,” siger Lone, som her ses omgivet af medarbejderne i et af hendes dygtige teams. Fra venstre er det Sussi, Stine, Line, Lone, Heidi og Anette.