Kom godt i gang som SPS-medarbejder
Vores erfaring er, at de bedste støtteforløb indledes med et møde mellem dig og den studerende. Her kan I afstemme forventningerne til støtteforløbet og lægge en realistisk plan for jeres samarbejde i det kommende semester, afhængig af de bevilligede timer og støtteformen.
Det er især vigtigt at prioritere de områder, hvor den studerende har brug for støtte og at fastlægge mødefrekvens, mødesteder og andre måder at kommunikere på. Det kan også være en god idé, at du skaffer dig et vist kendskab til den studerendes daglige studiemiljø.
Forholdene og friheden er gode, og arbejdet utroligt meningsfyldt. – Støttegiver
Arbejdsopgaver
Arbejdsopgaverne kan være mangeartede. For den studerende med psykiske funktionsnedsættelser, kan opgaverne ofte være hjælp til overblik, struktur og planlægning og for den studerende med en fysisk funktionsnedsættelse, kan opgaverne være notattagning, transskribering, eller måske praktisk hjælp, hvis den studerende har et fysisk handicap.
Læs om støtteformer her Søg studiementorjob her
Bemærk, at du som SPS-støttegiver kun kan yde støtte ud fra gældende regler om Specialpædagogisk Støtte (SPS). Derfor skal du kontakte DUOS’ SPS-team, hvis du oplever behov eller ønsker om andre typer af støtte, der ikke hører under SPS.
Hvordan foregår det praktiske mellem dig og DUOS?
Så snart der er en aftale mellem dig og den studerende, vil DUOS sørge for din ansættelse og sende en kontrakt / ansættelsesaftale, som du kan finde i “Dokumenter” på din profil. Du vil også ved ansættelse kunne finde personalehåndbogen, hvor du finder svar på de fleste spørgsmål.
- Se ledige stillinger i DUOS
- Opret en medarbejderprofil. Profilen er udgangspunktet for at arbejde hos os i DUOS.
- Søg den eller de stillinger, der kunne være interessante for dig
- Når du registrerer dig, som ’Aktiv’ i vores profildatabase, vil du – når du matcher søgekriterier, som fx afstand og kompetencer – komme frem i vores kandidatsøgninger og modtage mail eller SMS med ’Jobforslag’
- Du kan også søge studiementorjob her
- Når du har søgt et konkret job og der er et match, vil SPS-teamet sende din ansøgning videre til den studerende, der selv kontakter dig. Derfor er det vigtigt at du skriver en kort og målrettet ansøgning.
- Når du og den studerende bliver enige om et samarbejde, vil SPS-teamet sørge for din ansættelse
- Du vil altid få besked, om din ansøgning er videresendt til den studerende eller om du har fået et afslag.
- Du skal være opmærksom på, at rekrutteringsprocessen kan tage lidt tid
- Du kan sagtens søge flere SPS-job, da det ofte er jobs med få timer. Du skal selvfølgelig blot kunne administrere dine arbejdstimer.
- Når du er ansat og har indsendt en ren straffeattest, kan du se støttemodtagers navn i Timeregistrering fra din profil på mitDUOS– her registrere du dine timer i kalenderbilledet
- Når du er logget ind på din profil på mitDUOS, kan du også finde en Vejledning i tidsregistrering under menuen Vejledninger.
- Du kan finde din kontrakt og dine lønsedler under Dokumenter på din profil.
- På din profil vil du, ved ansættelse, også kunne finde Personalehåndbogen, hvor du kan finde svar på de fleste spørgsmål.
- Du kontakter den studerende og oplyser, at du er syg
- Du kan skrive dine sygetimer ind i tidsregistreringen som “Egen sygdom”
- Der udbetales sygedagpenge under uarbejdsdygtighed på grund af sygdom, i henhold til den til enhver tid gældende sygedagpengelov
- Hvis sygemeldingen kommer inden for 24 timer, kan du registrere de planlagte timer som almindelige timer og skrive i kommentarfeltet fx – (Støttemodtagers navn) syg / udeblevet
- Hvis støttemodtager er syg over en længere periode, kan du desværre ikke registrere SPS- timer. SPS er nemlig betinget af, at den studerende er studieaktiv
- Du bliver som udgangspunkt ansat på Bikort, men du kan altid selv ændre til fx Hovedkort fra din profil
- Spørgsmål vedr. skatteoplysninger, skal altid stilles til vores lønafdeling på lon@duos.dk
- Du kan finde de relevante kurser og e-learning på din profil på mitDUOS
- Du kan altid kontakte SPS-teamet i DUOS for spørgsmål og sparring på sps@duos.dk eller tlf. 36 34 49 83
- Der gives ikke tillæg for arbejde på helligdage, i weekender og i ydertimer (før kl.06.00 og efter kl.17.00). Du skal som udgangspunkt holde dine SPS-timer inden for normal studietid, medmindre andet er aftalt.
- Hvis du ikke er dansk statsborger, er det et krav for din ansættelse, at du indsender et foto af for- og bagside af din opholds- og arbejdstilladelse til vores HR-afdeling på hr@duos.dk
- Det er ligeledes et krav for din ansættelse, at du har et cpr.nr. samt en dansk postadresse.
- Bevillinger til SPS gælder som udgangspunkt ikke i juli-måned, da langt de fleste studerende har afsluttet deres eksaminer og har sommerferie frem til opstart på efterårssemestret. Dog kan der opstå situationer, hvor det bliver relevant med en juli-bevilling, fx hvis den studerende skal støttes ift. at gå til en re-eksamen i starten af august.
- Hvis dette bliver aktuelt, så send os gerne en mail på sps@duos.dk hvori det fremgår, hvad juli-timerne skal bruges på og hvor mange timer der søges om. Så vil vi bede studiestedet om at søge bevilling ved STUK.
Kontakt os
Søren |
Ydelseschef |
+45 2060 7856 |
Pia |
SPS-rådgiver |
Marie-Louise |
SPS-rådgiver |
Fatima |
SPS studentermedarbejder |