Hvem kan vi hjælpe?
Som studievejleder/SPS-vejleder kan du søge Specialpædagogisk Støtte (SPS) til studerende med psykiske funktionsnedsættelser, høre-, syns- eller bevægelseshandicap, samt kroniske eller alvorlige sygdomme.
DUOS er din samarbejdspartner, når bevillingen er godkendt. Vi varetager dialogen med den studerende og rekrutteringen af støttegivere, som kan være støttepersoner, studiementorer, sekretærer og praktiske hjælpere.
Læs om støtteformer her Se vores nye SPS-seminar
Hvordan søger man om SPS?
Sådan er processen:
- Den studerende kontakter dig, som SPS-ansvarlig, med et ønske om SPS.
Sammen vurderer I, hvilke(n) type(r) støtte den studerende har behov for. - Bevillinger søges hos STUK (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet) via SPSA. Se vejledningen på spsu.dk
- Når bevillingen er godkendt i SPSA, og du har ændret status til ”Bestilt”, modtager DUOS bevillingen.
- DUOS’ SPS-team kontakter den studerende for at afklare behov, forventninger og ønsker til støttens format. På baggrund af dette opretter vi en annonce og påbegynder rekrutteringen. Relevante ansøgninger videreformidles til den studerende, som selv inddrages i processen med at vælge sin støttegiver. Når den studerende har valgt sin støttegiver, varetager vi ansættelsen.
SPS i samarbejde med DUOS
DUOS har et fast SPS-team, der hvert år varetager flere end 2.300 SPS-bevillinger. Vi leverer SPS ud fra en samarbejdsaftale indgået med STUK (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet).
Vi er en erfaren samarbejdspartner og sparringspartner inden for SPS til ungdomsuddannelser, korte- og mellemlange uddannelser (KVU/MVU) og lange videregående uddannelser (LVU) på DTU, CBS, ITU og KU.
Du er altid velkommen til at kontakte os på sps@duos.dk eller ved at ringe til os på tlf.nr. 36 34 49 83, hvis du har brug for sparring på området.
Fordele ved at samarbejde med DUOS
- Med DUOS får den studerende 1:1 støtte med fokus på de udfordringer den enkelte studerende har
- I et samarbejde med DUOS skal I blot søge om bevillingen. Herefter varetager vi al administration vedr. rekruttering, ansættelse, sparring m.v.
- DUOS’ SPS-team er altid til rådighed til sparring og rådgivning – både for studiestedet, den studerende og støttegiver
- Log ind i SPSA (STUK). Her kan du finde en vejledning til ordrebestilling i SPSA.
- Husk at ændre status på ordren til: ”Bestilt” når bevillingen er godkendt (ellers modtager DUOS ikke den nye bevilling.
- Indtast e-mail og telefonnummer i de respektive felter på ordren i SPSA. Dette punkt er vigtigt, så DUOS kan kontakte den studerende. Hvis kontaktoplysninger på støttemodtager ikke er indsat på bevillingen, vil DUOS, ved modtagelse af bevilling, kontakte skolen for yderligere oplysninger.
- I SPSA er der pt. ikke et kommentarfelt, som DUOS kan se. Derfor skal du skrive til os på sps@duos.dk eller ringe på tlf. 36 34 49 83.
- Ændrede oplysninger tastet i SPSA på allerede afsluttede bevillinger videregives ikke automatisk til DUOS. Det kan fx være forhøjelse/forlængelse af bevilling eller ændringer i kontaktoplysninger på den studerende.
Giv derfor gerne SPS-teamet besked på sps@duos.dk eller ring på tlf. 36 34 49 83 med oplysninger om ændringer.
- Som udgangspunkt kan vi imødekomme den studerendes ønske ift. ansættelse af støttegiver.
- Det kan f.eks. være en eller flere medstuderende eller tidligere studerende.
- DUOS hjælper gerne med rekrutteringen, hvis den studerende ikke i forvejen har en kandidat.
- På korte- og mellemlange videregående uddannelser (KVU/MVU), skal støttegiver (studiementor) have en uddannelse på lige fod med støttemodtager eller over.
- På lange videregående uddannelser (LVU) skal støttegiver (studiementor) være en studerende på samme uddannelsessted som støttemodtager.
- DUOS kan sagtens ansætte en faglært som SPS-støttegiver.
- Du skal være opmærksom på, at støttegiver ansættes som ufaglært og vil modtage løn som ufaglært jf. gældende takster i henhold til FOAs-overenskomst.
- Match sker på baggrund af den studerendes præferencer (oplyst via formular) og støttegivers kvalifikationer. Matchet er også nogle gange forhåndsgivet, hvis den studerende selv peger på en kandidat.
- Hvis matchet viser sig ikke at være ideelt for den studerende, tager vi en dialog med den studerende og finder sammen frem til, hvad vi skal være opmærksomme på ift. nye kandidater.
- Kompetencegivende redskaber og aktiviteter i form af håndbøger, kurser/seminarer, workshops, supervision – hvad der konkret tilbydes, kommer an på hvilken støtteform der er tale om.
- Vores SPS-rådgivere tilbyder opfølgningssamtaler med alle nyansatte støttegivere, hvor de får mulighed for at spørge ind til deres ansættelsesforhold ved DUOS, samt drøfte forhold vedr. deres arbejde og samarbejde med den studerende.
- DUOS udfører halvårligt tilfredshedsundersøgelser.
- Uddannelsesinstitutionen står selv for udgifter til rejse, ophold, transport, entre til fx seværdigheder, som bestilles i SPSA.
- SPS-timer og diæter på turen bestilles i SPSA til DUOS.
- DUOS skal have besked ca. en måned før afrejse vedr. hvornår og hvor går turen hen, og hvem skal ledsage støttemodtager på turen (DUOS tilbyder en rejseforsikring).
- DUOS står for udbetaling af SPS-timer, 7,25 timer pr dag, samt diæter. Hvis der er to SPS-medarbejdere med, skal man som studievejleder søge 2 x diæter pr. dag.
- Der kan søges SPS-timer, ofte støttepersontimer, til praktikopholdet
- En person fra praktikstedet skal ansættes på ufaglært timeløn hos DUOS
- Praktikstedet kan ikke fakturere DUOS for timerne
- Når der er søgt og bestilt en bevilling hos STUK, skal du huske at sende en mail til sps@duos.dk med information på praktiksted, samt navn og kontaktoplysninger til kontaktpersonen på praktikstedet.
- DUOS udfylder en ’genansøgningsredegørelse’ og sender den til studievejlederen i slutningen af hvert semester.
- Ud fra genansøgningsredegørelsen, genansøger studievejlederen en bevilling i SPSA til kommende semester.
- Husk, at der fremadrettet skal søges om 3-6 opkvalificeringstimer udover de almindelige studiementortimer. Det gælder for alle studiementortimer, så studiementor har mulighed for at komme på workshops og modtage supervision.
- STUK åbner op for genansøgninger i maj og i november.
- Ansøgningen skal ske i SPSA.
- Studiestedet søger refusion i SPSA for de fakturaer, som DUOS sender i starten af hver måned for timer fra foregående måned.
- Husk, at tjekke om timeregnskab refererer til korrekt periode og vær opmærksom på, at i nogle tilfælde kan der forekomme timer fra sidste semester på nuværende semesters faktura.
- Giv DUOS besked og send en mail til sps@duos.dk, hvis en SPS-studerende melder sig ud af sit studie eller tager orlov.
Kontakt os
Søren |
Ydelseschef |
+45 2060 7856 |
Pia |
SPS-rådgiver |
Marie-Louise |
SPS-rådgiver |
Fatima |
SPS studentermedarbejder |