”Det handler om at få fagligheden i fokus”
For DUOS-driftsleder Anne handler jobbet især om at levere faglighed på tværs af borgere, pårørende, medarbejdere og sagsbehandlere i kommunerne.
”Det er fedt at bringe min faglighed og mine erfaringer i spil i samarbejdet med borgere og familie, hvor de kan mærke, at vi i DUOS forstår deres situation, og at vi kan løfte opgaven,” fortæller Anne, som er socialfaglig driftsleder på DUOS’ kontor i Skanderborg.
Anne kom til DUOS i 2024 med næsten 25 års erfaring på det socialfaglige område, hvor hun har arbejdet med både anbragte børn, børn i folkeskolen og voksne udviklingshæmmede. Hun er oprindeligt uddannet pædagog og har siden suppleret med diplomuddannelser i Neuropædagogik og Psykologi samt gennemgribende udviklingsforstyrrelser, ligesom hun gennem årene har opbygget stor erfaring med diagnoser som ADHD og autisme.
”I DUOS har jeg en del borgere med autisme og ADHD, og der kan jeg virkelig trække på min erfaring og sparre omkring opgaveløsningen med de medarbejdere, der er ude hos borgerne. Opgaven er oftest at aflaste forældre i et vist omfang. Nogle børn er så overbelastede af følgediagnoser ifm. deres autisme, f.eks. med angst, at vi arbejder nænsomt og målrettet med Low Arousal for at kunne opbygge relationen og give reel aflastning til familien.”
Kvalificeret relationsarbejde giver reel aflastning
Blandt Annes borgere er en dreng med en PDA-profil, en underdiagnose af autisme som indebærer en intens og angstfuld undgåelse af krav og stort behov for kontrol i hverdagen. Her har Anne været med til at rekruttere en pædagog med stort kendskab til autisme, og der er arbejdet målrettet med relationsopbygning, gradvis øgning af timer i indsatsen, stilladsering og fokus på interessefællesskaber. Det har givet drengen en ramme, han er tryg i, og hvor hans positive sider kommer i fokus. Dermed giver det reel aflastning af forældrene.
”Her handler det om kvalificeret relationsarbejde, altså at vi skal se borgeren og agere ud fra borgerens behov og begrænsninger, og afstemme tilgangen, for derigennem at opbygge relationen og hjælpe borgeren med at navigere. Her skal fagligheden hjælpe med at skabe en ramme for samværet,” fortæller Anne.
Hun slår fast, at denne type faglighed ikke kun mærkes hos borgeren – også de pårørende nyder godt af den, lige som hun oplever, at hendes smilende og uhøjtidelige tilgang til samarbejdet viser, at hun som driftsleder er nærværende og tilgængelig.
”I forhold til de pårørende kan jeg tydeligt mærke, at det skaber tryghed, når jeg bringer min og DUOS’ viden i spil. Eksempelvis når vi har opstartsmøder med familierne, og de oplever, at vi ser og forstår deres barn, møder dem i øjenhøjde og understøtter deres udfordringer og problematikker med erfaring og indsigt. Det betyder nemlig, at vi kan afmystificere processen og skabe mulighed for ro i familien,” forklarer Anne og fortsætter:
”Det giver også et godt udgangspunkt for vidensdeling med familien, som jo er dem, der kender deres barns behov og reaktionsmønstre allerbedst. Derfor er samarbejdet med pårørende efter min mening meget spændende og værdifuldt.”
Trivsel og livskvalitet for sårbare borgere
”Ud over borgerne og de pårørende skaber vi også en tryghed hos sagsbehandlerne i kommunerne, når vi viser, at vi varetager opgaven ud fra borgerens perspektiv og har en høj faglig kvalitet i opgaven – især når det gælder de særligt sårbare borgere,” siger Anne.
Et eksempel på dette er en multihandicappet ung mand, som er somatisk skrøbelig og meget sensitiv over for skift i hverdagen. Han bliver let overstimuleret, og det kommer til udtryk i form af spasmer, opkast, madlede og andre fysiske reaktioner.
”I dette tilfælde har vi haft et ekstra stort fokus på, at vi sammen med forældrene, skaber et døgn-set-up, der tager hensyn både til hans behov og til reglerne for arbejds- og hviletider. Det betyder, at vi kører med færrest mulige skift blandt medarbejderne, så han bliver påvirket mindst muligt og dermed kan opnå den bedst mulige trivsel og livskvalitet.”
Kvalitet skaber arbejdsglæde
Når Anne skal pege på noget af det bedste ved sit job som driftsleder, falder snakken hurtigt på at nørde faglighed med kollegerne – både dem på kontoret i Skanderborg og dem, der har deres daglige gang hos borgerne.
”Det er spændende, når vi deler metodeovervejelser og pædagogiske refleksioner for at skabe de bedste rammer for indsatsen. Det kan eksempelvis være en medarbejder, der ringer og fortæller om en oplevelse hos en borger, som var svær at håndtere. Der tager jeg mig altid tid til den faglige sparring og nysgerrighed, og det ender som regel med, at vi begge inspirerer hinanden og lærer noget,” siger hun og slutter:
”Jeg kan tydeligt mærke på vores medarbejdere, at det er vigtigt, at der er fokus på faglighed og mulighed for at levere kvalitet i vores opgaveløsning. Det giver arbejdsglæde, fordi det er så tilfredsstillende og giver mening i hverdagen.”

”Alle mennesker gør det godt, hvis de kan, og vores vigtigste opgave er at sørge for, at borgerens udgangspunkt er så godt som muligt for at lykkes, når vi er derude,” siger Anne, som er socialfaglig driftsleder på DUOS’ kontor i Skanderborg.

