Det handler om ordentlighed
Trods en hektisk hverdag som driftsleder i DUOS, har Jens altid fokus på ordentlighed og imødekommenhed over for såvel borgere og familier som sagsbehandlere og medarbejdere.
Man skal stå tidligt op, hvis man vil sikre en smidig drift. Sådan har Jens det i hvert fald. Han har arbejdet som driftsleder i DUOS siden 2019, og hans job er blandt andet at sikre, at vagtplanerne hænger sammen, og at de medarbejdere, der skal hjælpe borgerne, er på plads.
”Det handler rigtig meget om ordentlighed. Over for borgeren og også i forhold til sikkerhed. At den enkelte borger kan føle sig sikker i vores varetægt, og at forældrene er trygge ved, at vi har styr på tingene, når vi har ansvaret for deres børn,” forklarer Jens.
En stor del af Jens’ opgaver består af kørselsledsagelse, hvor DUOS’ medarbejdere eksempelvis er med i bilen, når børn med epilepsi skal køres til og fra skole og andre tilbud. Her er opgaven at overvåge anfald, give medicin og i det hele taget sikre en tryg transport for barnet.
Og sikker transport er faktisk noget, Jens har arbejdet med i rigtig mange år. Før han kom til DUOS, var han nemlig 38 år i SAS, hvor han var omkring mange forskellige opgaver, herunder sygetransport, trafikafvikling og krisehåndtering (Special Assistant Team) i forbindelse med katastrofer, nødlandinger mv.
”Jeg var blandt andet SAT-leder under tsunamien i Asien og SAS-ulykken i Milano, hvor jeg skulle tage mig af både de pårørende i Danmark og dem, der kom hjem efter de barske oplevelser. Her var empati og ordentlighed nøgleord.”
Den gode relation til borger og familie
Ud over kørselsledsagelse består Jens’ opgaver også af støtte og aflastning efter serviceloven og barnets lov. Det kan for eksempel være aflastning af familier med børn, der ikke kan være i SFO efter skole og derfor skal hentes og være i hjemmet, indtil forældrene kommer hjem fra arbejde. Eller det kan være aflastning til voksne, som har brug for støtte i eget hjem.
”Her betyder den gode relation alt. Ofte møder vi en familie i krise, og så handler det for os om at lytte, være imødekommende og bygge gode relationer mellem familien og både medarbejderne i hjemmet og mig som driftsleder,” fortæller Jens med henvisning til en konkret case, som du kan læse mere om sidst i artiklen.
”Med mange af de borgere og familier, vi hjælper, kan jeg mærke, at de er trygge ved mig og tør fortælle om de ting, der er vigtige for dem. Samtidig oplever jeg også, at familierne har forståelse for, at det nogle gange kan tage lidt tid at rekruttere de rigtige medarbejdere til deres behov, fordi de ved, hvor stor vægt vi lægger på, at relationen mellem medarbejder og familie bliver helt rigtig.”
Arbejdsglæden smitter af på vores borgeres hverdag
Som driftsleder er Jens leder for de medarbejdere, der arbejder i hjemmene hos de enkelte borgere og familier. Derfor er en vigtig del af hans arbejde at lytte til og fornemme stemningen blandt medarbejderne – både i den daglige kontakt og via de årlige tilfredshedsundersøgelser.
”Når vi hvert år tager pulsen ude blandt medarbejderne via vores tilfredshedsundersøgelser, får vi et godt billede af, hvordan det går, og hvor vi kan gøre det bedre. Det giver også input til mit arbejde, og hvordan jeg kan blive bedre som driftsleder i samarbejdet med mine medarbejdere. Og for mig er det helt essentielt, fordi jeg tror på, at deres arbejdsglæde smitter af på vores borgeres hverdag,” slår Jens fast og slutter:
”Tilfredshedsmålingerne er blot ét af de mange nye værktøjer, vi har fået de seneste år. DUOS er på en spændende rejse, som det er fedt at være en del af, især fordi vi hele tiden bliver skarpere og samtidig formår at holde fast i DUOS’ identitet og fokus på den enkelte borger. Det er rigtig vigtigt for mig – at vi kan udvikle os uden at gå på kompromis med vores høje kvalitet.”
Læs casen med René, hvor et lille hold af hjælpere skabte tryghed og satte fuld fart på hans udvikling.